All Categories
Featured
Table of Contents
U kunt de politie hierbij helpen door uw beveiligingscamera’s aan te melden in het systeem Camera in Beeld (Afzetpalen).
Gemeentelijke camera aan cafégevel Camera van de gemeente in Amsterdam Aankondiging cameratoezicht in Arnhem Aankondiging cameratoezicht in Utrecht Werkplek in een van de regionale cameratoezichtcentrales van de Nationale Politie in Nederland (Afzetpalen). Beeldschermen in een Engelse cameratoezichtcentrale Cameratoezicht of camerabewaking is het houden van toezicht op of in een gebouw, gebied of (groepen) mensen met behulp van bewakingscamera's.
Opgenomen beelden kunnen door de politie en het Openbaar Ministerie worden gebruikt voor opsporing en vervolging. In het Engels worden dit soort systemen vaak (CCTV) genoemd, maar dit soort systemen hoeven niet een gesloten circuit te zijn. De term camera surveillance is een betere vertaling. Elke camera betekent per definitie dat er een inperking op de persoonlijke levenssfeer van de gefilmde wordt gemaakt (Afzetpalen).
Dit volgt uit het EVRM en, in Nederland, uit de Grondwet. Afzetpalen. In die wetten komt het woord 'camera' niet voor, maar deze wetten geven wel aan hoe ver een eigenaar van een camerasysteem mag gaan in de aantasting van de persoonlijke levenssfeer en hoe er met opgenomen beelden (persoonsgegevens) moet worden omgegaan door de verantwoordelijke voor de verwerking.
In elk geval moet de overheid zich inspannen mensenrechten te beschermen, dus ook als die worden geschonden door een private partij (Afzetpalen). In 2006 is in de Gemeentewet (artikel 151-c) de wettelijke basis gelegd voor tijdelijk cameratoezicht op openbare plaatsen ter handhaving van de openbare orde en veiligheid. De gemeenteraad moet de burgemeester de bevoegdheid geven om cameratoezicht in te stellen door de mogelijkheid daartoe op te laten nemen in de APV.
De burgemeester bedient zich van de politie voor het uitvoeren van het cameratoezicht. De gegevensverwerking valt onder de Wet politiegegevens. De camerabeelden worden dus niet beschouwd als persoonsgegevens, maar als politiegegevens waar een strikter regime op van toepassing is. Gemeentelijk cameratoezicht hoeft niet te worden gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Dat betekent dat sindsdien ook andere dan vaste camera's mogen worden ingezet door gemeenten. Het doel van de wetswijziging was om gemeenten in staat te stellen hun camera's sneller te verplaatsen, bijvoorbeeld als overlastgevende groepen zich verplaatsten. Maar door het vervallen van het woord 'vaste' kunnen ook rijdende (dashcams), lopende (bodycams) of vliegende camera's (drones), worden ingezet.
Hoe de burgemeester dit moet beoordelen is aan de gemeente zelf om te bepalen: een evaluatie is niet verplicht. De Gemeentewet biedt een grondslag voor cameratoezicht, maar alleen voor cameratoezicht voor handhaving van de openbare orde op openbare plaatsen door gemeenten. Alle andere camera's moeten een grondslag hebben in een andere wet, zoals bijvoorbeeld de Politiewet of de Algemene verordening gegevensbescherming.
Het woord 'camera' komt er niet eens in voor. Wel beschrijft die algemene wet- en regelgeving onder welke voorwaarden verwerkingsverantwoordelijken persoonsgegevens mogen verwerken met behulp van elektronische middelen, zoals camera's. De grondslag is dus niet expliciet als bij gemeentelijke camera's, maar impliciet. Afzetpalen. In alle gevallen moet de verantwoordelijke aantonen dat de camera's noodzakelijk, dus proportioneel en subsidiair, zijn.
In België gold tot 2007 de privacywet voor het installeren van alle camera's voor alle doeleinden - Afzetpaaltjes huren. Het ging daarbij niet zozeer om het apparaat, maar om de verwerking van persoonsgegevens. Sinds maart 2007 is er een aparte camerawet voor camera's die worden ingezet voor toezicht en bewaking. De wet maakt onderscheid tussen twee plaatsen waar camera's kunnen worden ingezet: niet besloten plaatsen (vrij toegankelijk voor het publiek) en besloten plaatsen.
Op openbare plaatsen moet onder andere de gemeenteraad toestemming geven, op besloten plaatsen kan het besluit tot plaatsing van camera's ook zonder de gemeenteraad worden genomen. Wel moet de politiechef dan worden betrokken. Deze wetgeving gaat alleen over het plaatsen van vaste camera's. Bronnen, noten en/of referenties .
Sindsdien is er het een en ander veranderd in de wetgeving. Deze versie is aangepast aan de wetgeving tot september 2012. Uit vragen aan de projectleider en de helpdesk Veiligezorg blijkt dat cameratoezicht steeds bekender en gebruikelijker is geworden in de Nederlandse zorg en in de ziekenhuizen in het bijzonder.
Wel bieden goede camerabeelden uitstekende mogelijkheden om: - veroorzakers van agressie en geweld aan te pakken; - vermogensdelicten op te lossen; - het beleid zodanig aan te passen dat de bedrijfsorde zo min mogelijk wordt verstoord. Dit zal het veiligheidsgevoel wel verhogen. De laatste wijziging hebben wij kunnen doorvoeren dankzij medewerking van Sander Flight (DSP Groep Amsterdam) en Gezinus Bovenhuis (Ommelander Ziekenhuis Groep), waarvoor onze hartelijke dank.
Daarom is er op cameratoezicht veel plaatsen in Nederland. Maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Heimelijk gebruik van camera’s (zodat mensen zich niet bewust zijn van de aanwezigheid van een camera en niet weten dat ze gefilmd worden) maakt inbreuk op de persoonlijke levenssfeer. In Nederland borgen we de privacy in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) (Afzetpalen).
Dat geldt ook voor cameratoezicht. Gerechtvaardigd belang Een videocamera plaatsen is toegestaan als dit noodzakelijk is uit ‘gerechtvaardigd belang’. U moet wel een privacytoets uitvoeren. Dat betekent dat u uw belang moet afwegen tegen de belangen en de rechten van de werknemers. Deze belangenafweging moet u kunnen verantwoorden tegenover de werknemers, de OR en eventueel het CBP of de rechter.
Ook bescherming van werknemers en klanten kan een ‘gerechtvaardigd belang’ zijn. Het is dus toegestaan een camera te plaatsen bij de SEH waar u werknemers en bezoekers filmt om agressie en geweld te bestrijden. U moet er wel voor zorgen dat zowel uw werknemers als de bezoekers weten dat er een camera hangt.
Eveneens uit privacy-oogpunt geldt dat u beelden niet langer dan nodig mag bewaren. Dit was eerst in principe maximaal 24 uur en bij een goede reden iets langer. De maximale bewaartermijn is nu vier weken. Camera’s op de werkplek Beveiligingscamera’s (of CCTV - Closed Circuit TV) plaatsen is toegestaan onder voorwaarden.
In privacygevoelige ruimtes zoals kleedruimtes, toiletten en douches, is het niet toegestaan een camera te plaatsen - Afzetpalen. Cameratoezicht mag niet worden gebruikt om personeel te volgen. Voorbeeld: Het is niet toegestaan cameratoezicht in te zetten om te controleren of iemand op tijd op zijn werk verschijnt. Al deze afspraken moeten zijn vastgelegd in het camerareglement van het ziekenhuis.
Samengevat luiden die regels als volgt: • Heimelijk cameratoezicht (mensen zijn zich niet bewust van de aanwezigheid van een camera, waardoor zij niet weten dat ze worden gefilmd) is niet toegestaan. • Het gebruik van camera’s voor toezicht en beveiliging is alleen toegestaan als de aanwezigheid van deze camera’s duidelijk is aangegeven - Afzetpalen.
• Camera’s die dienen om panden te beveiligen, mogen daarbij ook de openbare weg en gebouwen en terreinen van anderen in beeld brengen, mits dat onvermijdelijk en noodzakelijk is voor het beveiligen van het eigen pand (Afzetpalen). • Heimelijk een afbeelding van een persoon maken is in alle gevallen verboden. • Verder moet u zich bij cameratoezicht natuurlijk ook houden aan de andere daarvoor geldende regels, zoals die uit de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
Latest Posts
Alarmsystemen - Ep.nl - Beste Keuze September 2023 Bij ...
Jaarlijks Nazicht Brandblussers
Slotenmaker Heverlee Bij Mij In De Buurt